No operating system found.
Cajmere
2015-09-24 13:09:28 UTC
Hey,

Ik heb een nieuwe HP laptop gekocht, en daarbij zit er geen ssd in.
In men oude laptop(dell) had ik vorige jaar nog een ssd gestoken, en nu
wens ik deze in te bouwen in de nieuwe laptop.

Nu als ik de ssd waarop Debian geinstalleerd staat in de nieuwe laptop
steek en boot, krijg ik melding van eufi/bios dat er geen OS geinstalleerd
staat, nochtans staat er op de ssd debian.

Steek ik de ssd terug in mijn oude laptop, dan boot die zonder probleem
vanaf de ssd.

Vraag mij af hoe dit kan? Grub wordt geinstalleerd in mbr van de harde
schijf, dus die verhuist mee en zou dan toch geen problemen mogen geven.

Iemand idee? Misschien zie ik iets over het hoofd?
C@limero
2015-09-24 13:19:10 UTC
On Thu, 24 Sep 2015 13:09:28 +0000 (UTC), Cajmere
Post by Cajmere
[...]
Kan het niet zijn omdat je het OS dan draait op andere hardware?
Bij Windows is dat vziw het geval.
Cajmere
2015-09-24 13:23:03 UTC
Post by Cajmere
[...]
Zou mij verwonderen dat Debian linux zo'n kuren heeft?
Ik geraak niet voorbij de eufi/bios dus linux krijgt de kans niet om te
booten, geraakt zelf niet tot aan grub.

Het is mij gewoon een raadsel waarom Eufi/bios zegt dat er geen OS
geinstalleerd is, terwijl het wel zo is, en het effectief werkt.
Aragorn
2015-09-24 13:31:05 UTC
On Thursday 24 Sep 2015 15:09, Cajmere conveyed the following to
be.comp.os.linux...
Post by Cajmere
[...]
Als je de UEFI in "native mode" wil gebruiken ─ en dus niet als een
legacy BIOS emulator ─ dan moet de schijf op een bepaalde manier
gepartitioneerd zijn. Je moet dan een GPT partitietabel gebruiken, en
er moet een BIOS partitie aanwezig zijn aan het begin van de schijf.

Vermoedelijk is jouw SSD dus niet op die manier ingedeeld.
--
= Aragorn =

http://www.linuxcounter.net - registrant #223157
Cajmere
2015-09-24 13:49:53 UTC
Post by Aragorn
[...]
Ik heb een supersterk vermoeden dat je het bij het rechte eind hebt.

Model: ATA Crucial_CT120M50 (scsi)
Disk /dev/sda: 120GB
Sector size (logical/physical): 512B/4096B
Partition Table: msdos
Disk Flags:

Eventjes zoeken of dit kan geconverteerd worden zonder opnieuw te
installeren, maar toch voor zekerheid backup nemen.

Bedankt!
Cajmere
2015-09-25 08:23:34 UTC
Post by Aragorn
[...]
heringedeeld en bios gaf nog steeds zelfde opmerking. DAn instellingen
van bios eens ingedoken, en zag daar iets staan van 'legacy ...'. Stond
van uitleg bij dat het booten mogelijk maakt met windows 7,XP,Vista etc.
Toen ik het afzetten kwamen er opties naar boven zoals, secure boot.

Afgezet en toen kon ik booten, al moest ik voor ik een OS kon booten,
eerst code ingeven om het mogelijk te maken.
Aragorn
2015-09-25 14:00:35 UTC
On Friday 25 Sep 2015 10:23, Cajmere conveyed the following to
be.comp.os.linux...
Post by Cajmere
Post by Aragorn
[...]
Yep. "Legacy boot" is the compatibiliteitsmodus met het traditionele
BIOS, wat in real mode draait. UEFI draait in protected mode, en omvat
dus dingen zoals die Secure Boot, waarbij je een door Microsoft
afgelevered certificaat moet gebruiken om je OS te kunnen starten.

De theorie ─ en die geloven we natuurlijk allemaal <g> ─ is dat er zich
virussen zouden kunnen ophouden in de boot sector, en dat Secure Boot er
dus voor zorgt dat er geen ongeauthoriseerde kernels worden geladen.

In werkelijkheid was het natuurlijk een strategische zet van Microsoft
om eigendom over de x86 en ARM platforms te kunnen claimen.
Post by Cajmere
Afgezet en toen kon ik booten, al moest ik voor ik een OS kon booten,
eerst code ingeven om het mogelijk te maken.
Tjah, daar mag je Microsoft dus voor bedanken...