Intervat en Linux
Herman Viaene
2014-01-28 10:52:59 UTC
Ik heb bij een van mijn kennissen al een paar jaar geleden Mandriva (of
Mageia) geïnstalleerd en daar werkt hij tot zijn volle tevredenheid mee,
hoewel hij zéééér weinig van computers begrijpt.
Een van de zaken die hij tot oktober verleden jaar zonder problemen kon
doen, was zijn BTW aangifte via de site van Intervat invullen (via zij eid
kaart).
Maar nu hebben de beheerders zitten wijzigen aan het spul, zodanig dat ze
voor de elektronische ondertekening verwijzen naar Adobe Reader versie 11.
Maar die bestaat niet voor linux. De laatste die ik vind is 9.5.5.
Nu vermoed ik dat zijn aangifte er toch is doorgeraakt via een van de
troubleshooting mogelijkheden van de site, maar zekerheid heb ik toch niet
voor hij het BTW kantoor heeft kunnen kontakteren.
Kan iemand daar wat licht in brengen, anders zitten we binnen drie maand met
hetzelfde akkefietje opgezadeld.

TIA

Herman Viaene
PauL
2014-01-28 12:26:46 UTC
Post by Herman Viaene
[...]
Je kan dat hier testen:

http://ccff02.minfin.fgov.be/clientdiagnose/

Onder "Handtekening van een PDF-document" kan je ook een test-pdf
downloaden om het buiten de browser /off-line te ondertekenen.

Ik had op het bevriende OS een probleem dat Adobe Reader
vastliep maar na een update v/d reader was dat gefixt.
Daarmee dat ik daar mijn weg ken :-)

Nu, voor Linux kennen ze daar zo te zien alleen maar Fedora:

http://ccff02.minfin.fgov.be/pdfhelper/html/faq.html?lang=nl

--->
4. Hoe kunt u de Adobe Reader-plug-in activeren onder Fedora/Firefox ?

Om Adobe Reader te kunnen gebruiken in Firefox op Fedora moet u de plug-ins
nswrapper van netscape installeren. Daartoe moet u de volgende opdrachten
invoeren:

yum install nspluginwrapper.i686
yum install nspluginwrapper.x86_64

<---

FWIW.
Herman Viaene
2014-01-29 15:14:21 UTC
Post by PauL
Post by Herman Viaene
[...]
Inderdaad, maar je kunt daar schijnbaar ook de pdf testen, en die zei OK, en
het pdf bestand was verdwenen op de PC, net alsof die verzonden was.
De man heeft van het BTW kantoor gehoord dat de aangifte inderdaad niet
verzonden was, en dat ze overspoeld worden met klachten. Hij mocht een kopie
van de afdruk die hij gemaakt ahd opsturen. 't Is dus in orde.
Post by PauL
[...]
Ik bewaar dit bericht, als het in april niet in orde is, zal ik dat proberen
via de nspluginwrapper proberen te verhelpen.

Bedankt voor de moeite

Herman
Post by PauL
<---
FWIW.
PauL
2014-01-30 00:02:16 UTC
Post by Herman Viaene
Post by PauL
Post by Herman Viaene
[...]
Dat ze overspoeld worden met klachten verbaast mij niet want
we wisten van toeten of blazen. 't Voordeel is wel dat je de aldaar
gegenereerde PDF achteraf kan tekenen -en niet opnieuw die schermen
moet doorlopen- als er iets mis gaat:

http://cjoint.com/14jv/DAEau20zFZG.htm

Ik heb vroeger nog voorgehad dat ik mijn mailadres moest invullen om
verder te kunnen, dus ze konden op z'n minst vooraf een mailke sturen om
te waarschuwen dat de procedure om te ondertekenen veranderd is.
Herman Viaene
2014-02-12 08:58:50 UTC
Post by PauL
Post by Herman Viaene
Post by PauL
Post by Herman Viaene
[...]
Voor zover ik me herinner, krijg je op dat punt precies hetzelfde probleem:
het spul gaat op zoek naar een Adobe Reader versie 11, en die is er niet. Ik
bleef in hetzelfde cirkeltje ronddraaien.
r***@gmail.com
2016-06-01 22:03:44 UTC
Post by Herman Viaene
Post by PauL
Post by Herman Viaene
Post by PauL
Ik heb vroeger nog voorgehad dat ik mijn mailadres moest invullen om
verder te kunnen, dus ze konden op z'n minst vooraf een mailke sturen om
te waarschuwen dat de procedure om te ondertekenen veranderd is.
Laatste post hier is al twee jaar oud. Wil dat zeggen dat er ondertussen goede oplossingen zijn om intervat te gebruiken vanop linux?

Ik draai ubuntu 14.04 en wil net voor het eerst een btw-listing invullen. Ik kan echter die pdf handtekening niet zetten wegens geen acrobat. Intussen heb ik adobe reader 9 geinstalleerd met deze instructies: http://askubuntu.com/questions/455135/how-do-i-install-adobe-acrobat-reader-from-the-repository

Daarmee opent dat toSign... pdf document, maar het zegt "The validity of the document certification is UNKNOWN. The author could not be verified.
Gelukkig springt onze overheid ter hulp met een uitgebreide FAQ waarin staat hoe je dit probleem kan oplossen: http://ccff02.minfin.fgov.be/CCFF_Authentication/static/app-layout/signature/html/signaturePDF-nl.html (zie puntje 6). Het lukt me perfect op die stappen te doorlopen maar de foutmelding blijft. En ik kan het ook niet ondertekenen.

Zijn er andere oplossingen ? (buiten verhuizen naar en FOSS-vriendelijker land)
Alvast bedankt
Ikke
2016-06-03 14:46:12 UTC
Post by r***@gmail.com
Post by Herman Viaene
Post by PauL
Post by Herman Viaene
Post by PauL
[...]
Ik weet het niet zeker, want de man bij wie ik dit probleem vastgesteld heb
toen, is ondertussen met zijn kommerciële altiviteiten gestopt.
Hij had wel naar zijn BTW kantoor gebeld, en die wisten van het probleem, en
waren akkoord dat hij het gegenereerde pdf dokument mocht uitprinten,
ondertekenen en opsturen. Later heb ik er niets meer van gehoord.

Herman Viaene

marc
2014-02-03 18:00:25 UTC
Post by PauL
--->
4. Hoe kunt u de Adobe Reader-plug-in activeren onder Fedora/Firefox ?
Je weet wel, dat onze belastingcontroleur NIET belegd, en dus ...

Hij zou de motivatie ontbreken zonder belegging...
http://shortwave.tk