Linux Mint 16 vervangen door versie 17.1
Carpe Diem
2014-11-29 14:28:05 UTC
Deze vraag heeft niets met mijn vorige vraag van 28/11 te maken.
Ikzelf heb een dual-boot van Win7 + Linux Mint 16 Cinnamon.
Zodra Mint 17.1 beschikbaar is (kwestie van dagen?) is het mijn
bedoeling om mijn versie 16 te vervangen door die 17.1, maar zonder
verlies van reeds geïnstalleerde programma's, instellingen, data, enz...
Is dit mogelijk?
Zo ja : hoe pak ik dit best aan?
Zo nee : moet ik de linux partitie verwijderen en in die lege ruimte
versie 17.1 installeren via de live-cd?
Ik wil in elk geval geen risico lopen om mijn Win7 kwijt te spelen!!
Bij voorbaat dank voor enige hulp!
--
Mvg,
Carpe Diem
maar niet eenvoudiger (Albert Einstein)."
Aragorn
2014-11-29 15:30:52 UTC
On Saturday 29 November 2014 15:28, Carpe Diem conveyed the following to
be.comp.os.linux...
Post by Carpe Diem
[...]
Als je /home op een aparte partitie hebt staan kan je alle richtingen
uit zonder je data en persoonlijke instellingen te verliezen. Is dat
niet het geval, dan moet je anders tewerk gaan.

Normaliter ─ maar neem dit wel met een korrel zout ─ zou je naadloos
moeten kunnen upgraden zonder een volledige reinstallatie. Tenminste,
in theorie, want in praktijk is gebleken dat het altijd veiliger is om
een volledige installatie vanaf nul door te voeren, waarmee ik bedoel
dat je dus je alle partities behalve /home opnieuw formatteert.
Post by Carpe Diem
Zo ja : hoe pak ik dit best aan?
Ik zou je aanraden om allereerst zeker backups van alles in /home te
maken. Vervolgens probeer je de "upgrade" methode, en als dat problemen
oplevert, formatteer je GNU/Linux partities dan opnieuw, doe een
volledige installatie vanaf nul, en herstel dan je backups.
Post by Carpe Diem
Zo nee : moet ik de linux partitie verwijderen en in die lege ruimte
versie 17.1 installeren via de live-cd?
Nee, je moet geen partities verwijderen.
Post by Carpe Diem
Ik wil in elk geval geen risico lopen om mijn Win7 kwijt te spelen!!
Ik zie niet in waarom je Windows zou kwijt spelen, maar het kleine
cynische stemmetje op mijn rechterschouder vraagt zich af of je daar
echt iets mee zou verliezen. :p
Post by Carpe Diem
Bij voorbaat dank voor enige hulp!
Mijn secretaresse zal je eerstdaags de factuur doorsturen. :-)
--
= Aragorn =

http://www.linuxcounter.net - registrant #223157
Carpe Diem
2014-11-29 15:45:14 UTC
Post by Aragorn
Post by Carpe Diem
Bij voorbaat dank voor enige hulp!
Mijn secretaresse zal je eerstdaags de factuur doorsturen. :-)
OK, dan toch nog een paar vragen :
1)Ik vermoed dat /home NIET op een aparte partitie staat. Hoe krijg ik
dit dan nu nog (voor mijn huidige versie 16) WEL op een aparte partitie
(of kan dat nu niet meer)?
2) een dommer vraag (maar ik ben dan ook nogal een linux-leek) : hoe
maak ik een backup van /home ?
3) als ik een clean install van versie 17.1 zou doen : hoe zorg ik er
dan voor dat /home daar WEL op een aparte partitie terechtkomt? Moet ik
eerst daarvoor een aparte partitie creëren en zo ja : welk soort partitie?

En ja : Win7 kwijtspelen zou ik niet appreciëren. Ik zit nog altijd met
belangrijke MS Access bestanden waar OpenOffice of LibreOffice helaas
zijn/haar tanden op breekt.

O ja : je hoeft de factuur niet door te sturen : ik wil die met plezier
zelf komen halen bij jouw lieftallige secretaresse. Bezorg me maar haar
gsm-nr en e-mailadres. Foto hoeft niet maar is altijd welkom... ;-))
Aragorn
2014-11-29 16:15:11 UTC
On Saturday 29 November 2014 16:45, Carpe Diem conveyed the following to
be.comp.os.linux...
Post by Carpe Diem
Post by Aragorn
Post by Carpe Diem
[...]
Nee, daarvoor moet je herpartitionneren. Je zou natuurlijk wel een
ongebruikte partitie of eventueel ─ als je daarover beschikt ─ extra
vrije schijfruimte kunnen benutten, en dan kan je de inhoud van /home
overhevelen naar die nieuwe partitie, en die dan mounten op /home, en
dan daar een regel voor opnemen in /etc/fstab.
Post by Carpe Diem
2) een dommer vraag (maar ik ben dan ook nogal een linux-leek) : hoe
maak ik een backup van /home ?
Euh, net zoals je een backup maakt van iets onder Windows, natuurlijk.
:p

In praktijk bestaan er heel wat backup tools voor GNU/Linux, maar ik zou
zeggen: boot van een live CD en kopieer gewoon letterlijk alles in /home
naar een (met een Linux native filesystem geformatteerd) opslagmedium.
Als je een DVD gebruikt voor je backups, kies dan voor UDF als
bestandssysteem, zodat de ownership en permissies op je bestanden
bewaard blijven.
Post by Carpe Diem
[...]
In dat geval raad ik aan om gewoon je normale GNU/Linux root partitie
kleiner te maken en een aparte /home te creëren in de vrijgekomen
schijfruimte. Zelf ga ik nog een heel pak verder, want bij mij staan
/boot, /usr, /var, /opt en /srv ook allemaal op aparte partities, en
/tmp staat op een tmpfs ─ dat is een bestandssysteem in virtual memory.

Voor het partitie-type voor /home kies je best "82" (Linux native), en
als bestandssysteem gebruik je gewoon hetzelfde als voor je root
partitie. ext4 is heel betrouwbaar, maar je kan eventueel ook XFS
kiezen.
Post by Carpe Diem
En ja : Win7 kwijtspelen zou ik niet appreciëren. Ik zit nog altijd
met belangrijke MS Access bestanden waar OpenOffice of LibreOffice
helaas zijn/haar tanden op breekt.
Tjah, vendor lock-in, hé. ;-)
Post by Carpe Diem
[...]
En als dat nu eens een lelijke en bijna pensioengerechtigde tante met
een rotkarakter zou blijken te zijn? :p

Carpe Diem
2014-11-29 17:33:08 UTC
...en dan kan je de inhoud van /home
overhevelen naar die nieuwe partitie, en die dan mounten op /home, en
dan daar een regel voor opnemen in /etc/fstab.
Plaats om een nieuwe partitie te maken heb ik nog. Maar de rest
hierboven is voor mij Latijn.
Post by Carpe Diem
[...]
Voor mij een raadsel hoe ik Linux dan wijs maak dat die /home op die
aparte partitie staat...
En als dat nu eens een lelijke en bijna pensioengerechtigde tante met
een rotkarakter zou blijken te zijn? :p
Misschien kan ze wel lekkere koffie zetten? Met een stukje lekkere
zelfgebakken cake of taart... Ach, ik ben met weinig tevreden.
Aragorn
2014-11-29 19:08:10 UTC
On Saturday 29 November 2014 18:33, Carpe Diem conveyed the following to
be.comp.os.linux...
Post by Carpe Diem
[...]
Okee, effe een snelcursus UNIX bestandssystemen dan... :p

In Microsoft Windows wordt doorgaans het hele systeem geïnstalleerd in
één enkele partitie, die dan gewoonlijk de uit CP/M, DOS en OS/2
overgenomen drive letter "C:" mee krijgt. Het concept van drive letters
dateert terug tot de tijd dat personal computers geen harde schjven
hadden (en die ook niet ondersteunden). De enige opslagmogelijkheid
bestond uit floppy disks, en om het kopiëren van bestanden van de ene
floppy naar de andere mogelijk te maken werden drive letters ingevoerd.
De methodiek om schijfopslag als aparte volumes (elk met hun eigen
hoofddirectory) te benaderen is echter ouder dan het bestaan van de
drive letters zelf.

GNU/Linux is echter een UNIX/POSIX systeem en werkt anders. Om te
beginnen zijn er al geen drive letters, en wordt gegevensopslag in UNIX
georganizeerd in de vorm van een uniforme directory-hiërarchie met
slechts één hoofddirectory. Op het lagere, fysieke niveau heeft
natuurlijk ieder volume zijn eigen hoofddirectory, maar naar de
gebruiker toe wordt de abstractie gemaakt om alles in één uniforme
directory-structuur te organizeren, en worden aparte volumes in die
structuur /gemount/ op bepaalde directories.

De simpelste installatie gebruikt slechts één enkele schijfpartitie
("root filesystem"), met daarin de root directory, maar in wezen is het
zo dat enkel dat wat strict nodig is tijdens het opstarten van het
systeem in de root partitie hoeft te staan. Kernels horen daar zelfs
niet bij omdat de image van de kernel enkel (en rechtstreeks) door de
boot loader wordt aangesproken en niet meer bereikbaar hoeft te zijn
eenmaal het systeem al draait.

Al hetgene wat onder /home staat is bij het opstarten van het systeem
niet benodigd, en dus mag dat gerust op een andere partitie worden
gezet. Dit heeft tot voordeel dat je bij een herinstallatie van het
systeem niet aan het persoonlijke bestanden hoeft te raken, en het heeft
ook nog andere voordelen, zoals bijvoorbeeld dat het risico op
bestandssysteemcorruptie ─ bijvoorbeeld door een stroompanne ─ verkleint
en uitgespreid wordt over meerdere bestandssystemen.

Hoe weet UNIX nu dat jij ervoor gekozen hebt om /home op een aparte
partitie te zetten? Wel, hiertoe dient het bestand /etc/fstab. Dat is
een database in platte tekst, waarbij iedere regel een record vormt, en
ieder door spaties gescheiden stukje tekst een veld in die record. En
dat ziet er dan bijvoorbeeld zo uit...

# DEVICE MOUNTPOINT TYPE MOUNT_OPTIONS DUMP FSCK

/dev/sda1 / ext4 defaults 1 1

Over de precieze uitleg omtrent de betekenis van al die waarden ga ik je
doorverwijzen naar...

$ man fstab

... en...

$ man mount

Hoe dan ook, voor ext4 houdt de "defaults" entry voor de mount options
in dat als het zich op een harde schijf bevindt, die partitie dan ook
automatisch gemount wordt. Heb je dan ook nog een aparte partitie voor
je /home, dan wordt daar door de installer een record voor toegevoegd in
/etc/fstab.

Ik heb in mijn voorbeeld nu de eerste primaire partitie op de eerste
harde schijf (/dev/sda1) als root partitie aangeduid, maar aangezien jij
een dual-boot systeem hebt zal dat waarschijnlijk bij jou /dev/sda5
zijn, i.e. de eerste logische partitie in de extended partition
container, want Windows claimt om historische redenen de eerste primaire
partitie op de eerste harde schijf op. Voor de Linux kernel maakt het
overigens niet uit of GNU/Linux nu in primaire of logische partities
staat. Een voorbeeld van een /etc/fstab die dus op jouw toekomstige
systeem zou kunnen staan is dan zoiets:

(Opmerking: elke regel die met een "#" begint is commentaar.)

# DEVICE MOUNTPOINT TYPE MOUNT_OPTIONS DUMP FSCK

/dev/sda1 /mnt/win7 ntfs-3g defaults 0 0
/dev/sda5 / ext4 defaults 1 1
/dev/sda6 /home ext4 defaults,nodev 0 0
/dev/sda7 swap swap swap 0 0
/dev/sr0 /media/cdrom auto user,noexec,noauto 0 0

In het voorbeeld hierboven heb ik nu wel de device names (/dev/*)
gebruikt, maar in praktijk zal een installer daar een hele lange string
van karakters voor in de plaats zetten. Die string is de UUID, en die
is normaal gezien uniek, wat er voor zorgt dat het bestandssysteem het
juiste bestandssysteem op de juiste plaats mount. Als je device names
gebruikt dan is dat niet altijd gegarandeerd.

Een ander alternatief voor de UUID is een LABEL, maar LABELs zijn niet
gegarandeerd uniek. Je kan bijvoorbeeld zelf een LABEL toekennen aan
een partitie, en als je niet oplet kan het best zijn dat je twee keer
hetzelfde LABEL toekent. Met UUIDs bestaat dat probleem dus normaal
gezien niet, omdat de UUID bij het formatteren van de partitie
automatisch wordt toegekend. (Nu ja, het kan natuurlijk wel gebeuren
dat een UUID twee keer voorkomt op de zelfde machine, maar dat is dan de
schuld van de operator, die een partitie letterlijk heeft gekloond, e.g.
met "dd" of met iets als Norton Ghost.)

Anyway, bij het opstarten van het systeem wordt op een bepaald moment
een "mount -a" uitgevoerd, waarbij alle benodigde partities en
bestandssystemen in /etc/fstab worden gemount.

Als je nadien met de partitionering gaat spelen, dan moet je uiteraard
zelf /etc/fstab editeren ─ uiteraard als superuser ─ en dat kan met een
simpele editor als nano of mcedit. Een gouden regel is wel dat je dit
*nooit* doet vanuit een grafische omgeving (en dus een volledig
doorgestart systeem). Je doet dit best vanuit single user maintenance
mode, i.e. runlevel 1. Maar dat is nu nog te complex om je uit te
leggen, en dan zeker nu met heel dat systemd gedoe.
Post by Carpe Diem
Post by Carpe Diem
[...]
Dat gaat dus via /etc/fstab, zoals ik hogerop al heb uitgelegd. ;-)
Blijkbaar wel. :p

Aragorn
2014-11-29 19:17:11 UTC
On Saturday 29 November 2014 20:08, Aragorn conveyed the following to
be.comp.os.linux...
Post by Aragorn
[...]
^^^
je
Post by Aragorn
[...]
[...]
^^^^^^^^^^^^^^^
besturingssysteem

Carpe Diem
2014-11-30 06:54:18 UTC
Post by Aragorn
Okee, effe een snelcursus UNIX bestandssystemen dan... :p
DAT is nu eens een snelcursus die toch één en ander duidelijk maakt, ook
al zal ik de tekst nog een paar keer moeten doornemen vooraleer ik echt
aan de slag ga.
Van harte bedankt voor de moeite!!!
Je hebt overigens duidelijk gemaakt dat het dringend tijd is om me wat
meer te verdiepen in het technisch aspect van linux. Zo moet ik niet om
de haverklap een hele groep nieuwsgroepgebruikers lastig vallen met mijn
vragen (al apprecieer ik dit ten zeerste, natuurlijk!).
Post by Aragorn
Zo ben ik hé...
Aragorn
2014-11-30 13:39:56 UTC
On Sunday 30 November 2014 07:54, Carpe Diem conveyed the following to
be.comp.os.linux...
[Aragorn kraamde het volgende uit:]
Post by Aragorn
[...]
Om eerlijk te zijn, ik heb er heel lang aan gedacht om een
beginnerscursus GNU/Linux te schrijven, maar dat is niet echt makkelijk.
Als je een bepaald onderwerp aansnijdt, dan kom je op een bepaald moment
altijd wel uit bij iets dat je beter eerder had uitgelegd, en als je dat
dan gaat uitleggen, dan komt daar weer iets anders bij kijken.

Je kan natuurlijk vanaf nul beginnen ─ en zulke dingen heb ik al
geschreven, maar dat was in het Engels, en ik was nadien eigenlijk niet
echt tevreden met het resultaat ─ maar dan bestaat ook het risico dat
newbies al snel verveeld zullen geraken omwille van de omvang van de
materie. Dus hou ik het maar bij doelgerichte elaboraties omtrent heel
specifieke dingen, zoals dit. Bovendien heb ik ook geen echte ervaring
met de standaardgebruikersinterfaces van Mint (Cinnamon) en Ubuntu
(Unity), en dat zijn toch de twee meest populaire distributies bij
newbies.
Van harte bedankt voor de moeite!!!
Graag gedaan. ;-)
[...]
Dat raad ik je tenzeerste aan, ja. Hou er overigens wel rekening mee
dat de meeste moeilijkheden die newbies hebben met GNU/Linux ─ zowel
voor wat betreft het systeem zelf als voor wat betreft de documentatie ─
afkomstig is van het feit dat ze jarenlang met Microsoft Windows hebben
gewerkt (en misschien nog altijd werken). Als je heel lang met een
bepaald systeem werkt, dan kruipt dat onder je huid, en dan is het
moeilijk die gewoonten en conditionering los te laten. En Windows is
toch wel iets heel anders dan UNIX.

Eenmaal je je er echt in verdiept ─ en met een open geest ─ dan zul je
zien dat alles eigenlijk heel logisch in mekaar zit en veel
transparanter is dan in Microsoft Windows. En je hoeft echt niet heel
het systeem te kennen of te bestuderen. Zolang je maar een globaal idee
krijgt over hoe het werkt en hoe het in mekaar zit, en misschien zit er
dan een bepaald aspect bij waarin je je wel wil verdiepen omdat het je
fascineert. En binnen twee, drie jaar ben jij dan zelf mensen op Usenet
aan het helpen met partitioneringsproblemen, of iets in die aard? :-)

Carpe Diem
2014-11-30 15:15:23 UTC
[...]
Heb inmiddels een oude Medion desktop met 2 GB Ram van onder het stof
gehaald, de harddisk vervangen door eentje van 80 GB, daarop eerst Win7
en daarna Linux geïnstalleerd.
Ben nu wel babysit voor 2 over-actieve kleindochters, dus het
experimenteren zal pas voor morgen zijn. Je hoort er nog van...
Herman Viaene
2014-11-30 16:39:59 UTC
Post by Carpe Diem
[...]
Zoals nog wel eens gebeurt, bezondigd Aragorn zich hier een beetje aan
overdreven ijver, wat niets afdoet aan zijn kennis noch aan zijn goede wil.
Daarom een beetje beknopter:

Kijk eens hoe groot je huidige /home folder is.
Probeer in je huidige Mint of je de grootte van je huidige Mint partitie
kunt verkleinen (ik veronderstel dat gParted of een andere
partitioneringsprogje op Mint zit). Je zou minstens de grootte van je /home
moeten kunnen vrijmaken.
Maak van de vrijgekomen ruimte een nieuwe partitie en mount die als /home2.
Zie eerst als root dat alle gebruikers hier alle rechten op hebben (als je
maar één gebruiker hebt, is dat natuurlijk simpel).
Kijk in het gebruikersbeheer welke id (nummer) de gebruiker heeft.
Kopiëer als je normale gebruiker heel zijn /home/xxxx folder naar /home2

Doe nu een de installatie van de nieuwe versie en kies voor de manuele
instelling van de partities. Kies je oude partitie als / (root) en de nieuwe
partitie als /home.
Kreëer dezelfde gebruiker als je eerst had in de installatie procedure en
gebruik desnoods de geavanceerde mogelijkheden om te zien dat de gebruiker
dezelfde id-nummer heeft.
Klaar.

Ik gebruik zelf geen Mint, maar ik heb eens op een Mint installatie gezien
dat de eerste gebruiker die aangemaakt wordt in feite root rechten had. Ik
weet niet of dat standaard is. het is natuurlijk wel gemakkelijk bij de
opzet, maar zo blijvzn werken is toch niet zo'n goed idee.

Herman Viaene
Blijkbaar wel. :p
Carpe Diem
2014-11-30 17:07:49 UTC
Post by Herman Viaene
[...]
Dat "mounten als /home2" wordt al weer Latijn voor mij.
Je bedoelt : "daar een regel voor opnemen in /etc/fstab" (zoals Aragorn
beschreef)? Zo ja : WELKE regel ??
Aragorn
2014-11-30 17:26:47 UTC
On Sunday 30 November 2014 18:07, Carpe Diem conveyed the following to
be.comp.os.linux...
Post by Carpe Diem
Post by Herman Viaene
[...]
Nee, je kan ook iets mounten zonder dat het in /etc/fstab staat, maar
dan moet je een vollediger commando opgeven, e.g.

$ mount -t -o sync ext4 /dev/sda7 /home2

... waarbij je dan uiteraard /dev/sda7 vervangt door de juiste device
node van de nieuwe partitie. Ik gebruik in dit voorbeeld /dev/sda7
omdat ik dat ook in mijn vorige voorbeeld had gebruikt. ;-)

Na het kopiëren van alles onder /home naar /home2 moet je dan natuurlijk
ook /home2 weer afkoppelen, als volgt...

$ umount /home2

Daarna installeer je ─ zoals Herman heeft uitgelegd ─ dus de nieuwe
versie van Mint, maar zonder de nieuwe partitie (die eerder als /home2
was gemount) te formatteren, en je zegt aan de installer dat die
partitie voortaan als /home moet worden gebruikt. De installer voegt
dan zelf de gepaste regel wel toe aan je /etc/fstab.

Carpe Diem
2014-11-30 17:54:28 UTC
Post by Aragorn
Post by Carpe Diem
[...]
Bedankt voor de verduidelijking!
Aragorn
2014-11-30 20:30:14 UTC
On Sunday 30 November 2014 18:54, Carpe Diem conveyed the following to
be.comp.os.linux...
Post by Carpe Diem
Post by Aragorn
Post by Carpe Diem
[...]
-t ext4 -o sync
Post by Carpe Diem
Post by Aragorn
[...]
Ook nog even bij vermelden dat het mogelijk is dat je de "mount" en
"umount" commando's via "sudo" moet geven ─ dat hangt van de
beveiligingsinstellingen in Mint af ─ dus e.g. ...

$ sudo mount -t ext 4 -o sync /dev/sda7 /home2

Ook het aanmaken van /home2 zal via "sudo" moeten gebeuren, want een
gewone gebruiker heeft geen schrijfrechten in de hoofddirectory.

Aragorn
2014-11-30 20:31:48 UTC
On Sunday 30 November 2014 21:30, Aragorn conveyed the following to
be.comp.os.linux...
Post by Carpe Diem
Post by Carpe Diem
Post by Aragorn
[...]
Ik blijf maar fouten typen... <zucht>

Opnieuw...

$ sudo mount -t ext4 -o sync /dev/sda7 /home2

... op voorwaarde natuurlijk dat de nieuwe partitie /dev/sda7 is.

Herman Viaene
2014-12-01 09:00:53 UTC
Post by Carpe Diem
Post by Herman Viaene
[...]
Nee, in gParted, of wat het ook is, zul je wel het mount point kunnen
ingeven en dab zal de "mount" operatie ook wel beschikbaar worden.

Herman
Martijn van Buul
2014-12-01 16:13:02 UTC
Post by Aragorn
Normaliter ─ maar neem dit wel met een korrel zout ─ zou je naadloos
moeten kunnen upgraden zonder een volledige reinstallatie.
Bedenk dat het hier over Linux Mint gaat - die vinden dat het niet
hebben van een naadloos migratiepad een voordeel is, en zelfs het hebben
van een /home partitie afraden (ten faveure van een free-for-all /data
partitie met symlinks vanuit de verschillende homedirs)
Martijn van Buul - ***@dohd.org
Aragorn
2014-12-01 16:41:58 UTC
On Monday 01 December 2014 17:13, Martijn van Buul conveyed the
Post by Martijn van Buul
Post by Aragorn
[...]
Er is toch ook een Linux Mint Debian Edition? En volgens mij is dat
zelfs een rolling release, gebaseerd op Debian Stable ─ Debian 7, alias
Wheezy, op dit moment.

De andere versies van Mint zijn voor zover ik weet gebaseerd op Ubuntu,
en volgens wat ik in alt.os.linux.ubuntu hoor is Ubuntu wel degelijk
upgrade-baar zonder volledige (her)installatie.

Zelf draai ik hier nog altijd een oudere versie van Mageia, en ik heb
ook nog een oudere PATA harde schijf in deze machine steken met daarop
een (even oude) PCLinuxOS, maar die schijf gebruikte ik vooral als
backup medium, en die is nu blijkbaar de geest aan het geven, dus die
gaat waarschijnlijk binnenkort vervangen worden, en dan installeer ik
daar mogelijk Debian Wheezy op. Ubuntu, Mint en dergelijke zijn aan mij
niet echt besteed.

Ik hou van een distributie waar men er _niet_ van uitgaat dat ik (1) een
newbie ben en (2) dat ook wil blijven. :p
Post by Martijn van Buul
...] en zelfs het hebben van een /home partitie afraden (ten faveure
van een free-for-all /data partitie met symlinks vanuit de
verschillende homedirs)
Mjah, zelf zou ik het systeem nooit zo installeren, maar ik ken nog
mensen die een /data partitie toepassen [*]. Let wel, in die zin dat
enkel de door de gebruiker gecreëerde bestanden onder /data/$USERNAME
komen te staan, en de dot files nog steeds onder /home/$USERNAME, zodat
men meerdere distro's naast elkaar kan installeren op dezelfde harde
schijf en dan steeds toegang heeft tot de "echte" data, maar zodat
iedere distro zijn eigen dot files kan installeren in de respecievelijke
distro-specifieke $HOME directories, zonder dat er versie-conflicten
optreden.

[*] Mensen die vooral aan distro-testing doen, soms zelfs als lid van
het QA team van een distributie. Ze hebben dus de stabiele versie,
de nieuwste versie èn de beta's of alfa's voor de volgende versie
tegelijk geïnstalleerd op één en dezelfde machine.

Martijn van Buul
2014-12-01 16:07:47 UTC
Post by Carpe Diem
[...]
Naast de aanpak van Aragorn wil ik even vermelden dat Linux Mint al
geruime tijd een eigen backup/restore tooltje heeft om dit alles wat
minder ingewikkeld te maken, mits je aan nogal wat randvoorwaarden
voldoet.

Zie

http://community.linuxmint.com/tutorial/view/2

Pas hiermee wel op: Het gaat er wel HEEL erg hard vanuit dat er
eigenlijk maar 1 gebruiker is, en dat alle relevante data onder de home
directory van deze gebruiker staat. Verder gaat het ervan uit dat je de
beschikking hebt over

1) Een externe disk met voldoende capaciteit voor het maken van de
backup
2) Aardig wat tijd en geduld, als je veel data hebt die gebackupped moet
worden.
--
Martijn van Buul - ***@dohd.org