Demonstratie linux
Linuxcomputers.be
2015-03-03 17:05:13 UTC
Beste NG leden,

Wij geven op maandagavond 23 maart om 19u30 een demonstratie over linux.
Voor de mensen die geïnteresseerd zijn graag eerst een mailtje vooraf.
Meer info op www.linuxcomputers.be

Dan had ik daar over nog een vraag, zijn er anders tips van dingen die
we tijdens deze demo kunnen tonen. Natuurlijk moeten we wat imponeren om
zo de mensen te kunnen overtuigen om over te stappen naar linux.
Graag jullie bevindingen.

Alvast bedankt
--
Met vriendelijke groeten
Frederik Dewanckele
like us on facebook https://www.facebook.com/linuxcomputers.be
Herman Viaene
2015-03-04 08:36:29 UTC
Post by Linuxcomputers.be
[...]
Als er dat al niet in zit: demonstreren dat je MS-Office bestanden kunt
openen, bewaren .... met LibreOffice.

Herman Viaene
Linuxcomputers.be
2015-03-05 10:41:04 UTC
Post by Herman Viaene
Post by Linuxcomputers.be
[...]
Zal ik zeker doen Herman, ik denk dat de meeste mensen gewoon wat bang
zijn om te veranderen. Raar dat ze dan wel willen veranderen naar Apple...
s|b
2015-03-05 18:04:28 UTC
Post by Linuxcomputers.be
Zal ik zeker doen Herman, ik denk dat de meeste mensen gewoon wat bang
zijn om te veranderen. Raar dat ze dan wel willen veranderen naar Apple...
Mijn broer (42j.), nicht (42j.) en neefje/petekind (13j.) zijn zonder te
mokken overgestapt van XP (NL) naar Xubuntu (ENG). Ze waren allemaal al
bekend met Fx, TB en LO en dat maakte de overgang aanzienlijk
makkelijker.

Na een tijd wel twee probleempjes: boot bij mijn neefje is amper 245MiB
en die map is 100% vol. Updates lukken dus niet meer en programma's
installeren om de boel wat op te kuisen (bijv. Synaptic en BleachBit)
lukt ook niet. Geprobeerd met een live DVD en Gparted om boot groter te
maken, maar om een of andere reden lukt dat ook niet.

Tweede probleem is bij mijn broer: na of tijdens het updaten is er iets
fout gekopen en nu start Xubuntu op met de command line ipv een GUI.
--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>
Linuxcomputers.be
2015-03-06 08:47:46 UTC
Post by s|b
Post by Linuxcomputers.be
[...]
Waarschijnlijk zal je grub opnieuw moeten installeren:
https://sites.google.com/site/computertip/grub#TOC-Grub-herstellen-bij-ouderwets-BIOS-bijvoorbeeld-omdat-Windows-Grub-heeft-overschreven-
Post by s|b
Tweede probleem is bij mijn broer: na of tijdens het updaten is er iets
fout gekopen en nu start Xubuntu op met de command line ipv een GUI.
Typische beginners fouten, uw broer zal iets verkeerd gedaan hebben, zie
dit als leergeld. Maar misschien na installatie en configuratie eerst
een image maken (zoals verder in deze post vermeld).

Dat is toch omdat:
- Ofwel deze niet goed geinstalleerd is
- Ofwel de harde schijf gewoon te klein is

Alles wat wij installeren is wel goed geinstalleerd en kunnen de mensen
direct mee beginnen. Het is raar als de mensen willen werken met Linux
dat ze dit altijd zelf proberen te installeren. Het lijkt misschien niet
moeilijk maar ja sommige instellingen zijn zoals andere dingen wat
moeilijk. MAAR laat aub niet iedereen ook zelf MS Windows installeren,
daar zal je juist dezelfde problemen hebben.
Als wij Linux installeren, dan zorgen wij ten eerste dat alle partities
groot genoeg zijn en wij installeren ook direct al wat bijkomende
interessante programma's, waardoor de eindklant echt niets te kort komt.
Wij maken daar dan ook een image van, zodat de klant hem zelf via die
image direct kan herinstalleren (via die image, met alle instellingen,
programma's enz. in) zonder veel van te kennen.

PS: s|b, dit is zeker geen blaam naar u hoor, ik weet dat jij er wel
iets van af weet, die mensen zullen dit wel zelf geïnstalleerd hebben.

Het is misschien dit dat de mensen wat missen, gewoon enkele winkels die
ook Linux ondersteunen en er dan ook wel wat van kennen. Trouwens voor
Windows doen wij net hetzelfde, zorgen dat de documenten op een aparte
partitie staan + enkele nevenprogramma's installeren (zoals op Windows:
OpenOffice.Org, 7-zip, adobe reader, cd-burner-xp, ...)

Dus laat dit ook een oproep zijn naar alle collega computerwinkels:
Ondersteun ook Linux!
Geen virussen, geen spyware of andere brol, snel en stabiel, en zoveel
meer. PS collega computer winkels zijn ook altijd welkom op onze Linux
demonstratie (graag inschrijven vooraf aub)
Maar ondertussen kan iedereen al terecht bij onze winkel
www.linuxcomputers.be of misschien ook al bij enkele collega's.
s|b
2015-03-06 18:50:23 UTC
Post by Linuxcomputers.be
https://sites.google.com/site/computertip/grub#TOC-Grub-herstellen-bij-ouderwets-BIOS-bijvoorbeeld-omdat-Windows-Grub-heeft-overschreven-
En dat moet het probleem van een overvolle (100%) boot oplossen? Op al
die PC's staat immers niks Windows meer. Enkel Xubuntu.
Post by Linuxcomputers.be
Post by s|b
[...]
Voor mijn broer tellen alleen TB en Fx, dus in principe volstaat het om
een kopie te maken van de profile folders en de paar bestanden die onder
home zijn terug te vinden. Ik heb daar trouwens 12.04 op geïnstalleerd,
omdat het echt om oude hardware gaat. Geen idee of 14.04 goed zal
draaien op dat ding.
Post by Linuxcomputers.be
Alles wat wij installeren is wel goed geinstalleerd en kunnen de mensen
direct mee beginnen. Het is raar als de mensen willen werken met Linux
dat ze dit altijd zelf proberen te installeren.
In mijn ogen wordt dit aangeraden. Iets à la: "Een Linux OS kan je
makkelijk zelf installeren. Brand de software op een CD/DVD en creëer zo
een Live CD/DVD. Start er mee op en als het je aanstaat, installeer het
dan en klaar is Kees!"
Post by Linuxcomputers.be
Het lijkt misschien niet
moeilijk maar ja sommige instellingen zijn zoals andere dingen wat
moeilijk. MAAR laat aub niet iedereen ook zelf MS Windows installeren,
daar zal je juist dezelfde problemen hebben.
Ik installeer mijn Windows zelf en tot nog toe geen problemen. ;-þ
Post by Linuxcomputers.be
[...]
Ik heb gewoon de standaardinstallatie gevolgd en voor "lvm" gekozen,
omdat dit zou toelaten om makkelijk images te maken. Ik heb zelf ook wel
een zoektocht ondernomen ivm het zelf indelen van partities, maar ik
vond het niet duidelijk genoeg.
Post by Linuxcomputers.be
[...]
Ik heb de indruk dat een gebruiker 'Gratis! Gratis! Gratis!' denkt wat
betreft een Linux OS. En ik denk (?) dat er ook niet zoveel PC-winkels
zijn die ondersteuning geven voor Linux, maar ik kan me vergissen. Het
zal in elk geval niet gratis zijn.
--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>
Linuxcomputers.be
2015-03-07 09:24:11 UTC
Post by s|b
Post by Linuxcomputers.be
[...]
Nee maar met gparted of een ander partitie programma kan je wel de
partitie vergroten en nadien die grub terug zetten.
s***@gmail.com
En waarom zou je grub moeten terugzetten?
Martijn van Buul
2015-03-11 13:08:39 UTC
Post by s***@gmail.com
Post by Linuxcomputers.be
Nee maar met gparted of een ander partitie programma kan je wel de
partitie vergroten en nadien die grub terug zetten.
En waarom zou je grub moeten terugzetten?
Het zou niet nodig moeten zijn - maar garanties tot aan de deur. Bij
een *standaard* installatie van grub staat een belangrijk deel van de
code van grub op een stukje niemandsland op disk; zolang dat stukje
niemandsland intact is gebleven zal grub het wel blijven doen, meestal.

De crux zit hem in de 'zolang'. Mijn ervaring is dat het meestal wel goed
gaat, totdat je er vanuit gaat dat het wel goed zal gaan :)
Martijn van Buul - ***@dohd.org
s|b
2015-03-07 14:21:28 UTC
Post by Linuxcomputers.be
Nee maar met gparted of een ander partitie programma kan je wel de
partitie vergroten en nadien die grub terug zetten.
/boot vergroten mbv Gparted was één van de mogelijke oplossingen die ik
tegenkwam. Maar om een of andere rederen kreeg ik Gparted niet opgestart
via een Live DVD Xubuntu. Het programma stond als geïnstalleerd, maar
kon niet opgestart worden.

Dan maar geprobeerd met Hiren's BootCD 15.2. Die bevat ook een versie
van Gparted, maar ook daar lukte het niet mee, ondanks het feit dat ik
eraan gedacht had om de partitie te 'unmounten'. Misschien moet ik het
nog eens proberen met de Live CD van Gparted...
--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>
p***@gmail.com
Nogal arrogant om iemand als beginner en incapable te bestempelen en dan zelf een compleet verkeerde oplossing geven voor het probleem.
p***@gmail.com
Het spammen lukt U ook niet: mijn bazin heeft nu al vier "Demonstratie Linux" mails van U gekregen waarin de links niet werken (plain tekst). Ook de unsubscribe link werkt niet.Hoe is haar firma op Uw spamlijsten geraakt? Is hoogst amateuristisch.
Herman Viaene
2015-03-06 10:01:01 UTC
Post by s|b
Post by Linuxcomputers.be
[...]
Welke partities staan er op die PC?

Herman Viaene
s|b
2015-03-06 18:23:41 UTC
Post by Herman Viaene
Welke partities staan er op die PC?
Dat zou er zo moeten uitzien:

Ik heb gewoon de standaardinstallatie van Xubuntu (14.04, 64-bit)
gevolgd en dus niets zelf gedaan wat partities betreft. Enkel de keuze
voor lvm gedaan.

Met het oog op herinstallatie heb ik zelf wat opgezocht ivm partities,
maar dat leek niet zo makkelijk. Mijn keuze zou dan bijv. zijn:

/boot - 4GB (is /boot hetzelfde als /root ?)
/home - wat overblijft
/swap - 2GB (RAM = 1 GiB)

Alles ext4.

Het was me ook niet heel duidelijk of swap wel nodig was. De computers
waarop ik Xubuntu heb geïnstalleerd doen het net zo goed zijn, dus...
--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>
Aragorn
2015-03-06 18:32:24 UTC
On Friday 06 March 2015 19:23, s|b conveyed the following to
be.comp.os.linux...
Post by s|b
(is /boot hetzelfde als /root ?)
Nee, en /root is ook niet hetzelfde als "the root filesystem". Dat
laatste is mounted als "/".

/root is de home directory van de root user, en /boot is de directory
met daarin de kernels, initrds en de bestanden die tot de bootloader
behoren.
--
= Aragorn =

http://www.linuxcounter.net - registrant #223157
s|b
2015-03-06 21:47:18 UTC
Post by Aragorn
Post by s|b
[...]
Ik stelde me de vraag, omdat ik meende te herinneren dat ergens de
volgende partities werden aangeraden:

/root
/home
(/swap)

Geen sprake van /boot wat me wel verbaasde, omdat ik die kan zien in
Xubuntu. Maar ik ga er dus vanuit dat ook /root niet gelijk is aan /home
en dat /home op een aparte partitie kan geplaatst worden. (?)
--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>
Aragorn
2015-03-06 22:20:26 UTC
On Friday 06 March 2015 22:47, s|b conveyed the following to
be.comp.os.linux...
Post by s|b
Post by Aragorn
Post by s|b
[...]
Nee, het root filesystem. Niet /root maar wel "/".
Post by s|b
/home
(/swap)
Swap heeft geen mountpoint. De swap partitie wordt doorgaans vermeld in
/etc/fstab ─ zie lager ─ en wordt bij het opstarten van het systeem door
de kernel zelf gemount, want het is een extensie van het virtuele
geheugen.

Bestandssystemen zelf ─ de swap partitie heeft géén bestandssysteem ─
worden via userspace gekoppeld, maar virtueel geheugen is logischerwijze
een zaak voor de kernel. Je kan swap dus niet mount'en. Daarvoor
gebruik je het commando swapon.

$ man swapon

$ man swapoff
Post by s|b
Geen sprake van /boot wat me wel verbaasde, omdat ik die kan zien in
Xubuntu.
Er is altijd een /boot *directory* maar dat is niet noodzakelijk een
aparte partitie. Voor sommige setups is het aangewezen om een aparte
/boot aan te maken, maar het is niet echt nodig, tenzij je de root
partitie ─ "/" dus ─ op een LVM wil zetten. In dat geval heb je een
aparte /boot nodig die buiten de LVM valt, omdat de bootloader niet met
LVM volumes kan omgaan en het toch die bootloader is die de kernel in
het geheugen moet laden vanaf de harde schijf.
Post by s|b
Maar ik ga er dus vanuit dat ook /root niet gelijk is aan
/home en dat /home op een aparte partitie kan geplaatst worden. (?)
Net zoals met /boot is /home een directory die op zichzelf altijd
aanwezig is, en het is aan de systeembeheerder om te beslissen of hij
daarvoor een aparte partitie aanmaakt. In dat laatste geval wordt die
dan gewoon gemount op de directory /home. Dat wordt allemaal opgenomen
in /etc/fstab [*] en aan de hand van dat bestand weet het systeem welke
bestandssystemen het moet mount'en en waar.

Zelf heb ik een veel uitgebreidere partitionering...:

Filesystem Type Size Used Avail Use% Mounted on
rootfs rootfs 445M 352M 94M 80% /
/dev/root xfs 445M 352M 94M 80% /
/dev devtmpfs 2.0G 360K 1.9G 1% /dev
none tmpfs 2.0G 1.4M 2.0G 1% /dev/shm
none tmpfs 2.0G 4.0K 2.0G 1% /tmp
/dev/sda1 xfs 295M 48M 247M 17% /boot
/dev/sda3 xfs 25G 6.1G 19G 25% /usr
/dev/sda5 xfs 744M 212K 744M 1% /usr/local
/dev/sda6 xfs 1.5G 160K 1.5G 1% /opt
/dev/sda7 xfs 5.9G 394M 5.5G 7% /var
/dev/sda8 xfs 489G 4.8G 484G 1% /home
/dev/sda9 xfs 40G 3.8G 36G 10% /srv
/dev/sda12 xfs 127G 52G 75G 42% /srv/mmedia/video

Opmerking: /dev/root is eigenlijk /dev/sda2 op mijn systeem, maar
bovenstaande output komt uit /proc/self/mounts, een virtueel
bestand. Ik heb /dev/mtab een symlink daarheen gemaakt omdat
ik onder normale omstandigheden met een read-only root
filesystem werk. Het is ook niet hetzelde als /root, wat ─
nogmaals! ─ de home directory van de root user is.

[*] Zie...

$ man fstab

en...

$ man mount

Aragorn
2015-03-07 10:31:29 UTC
On Friday 06 March 2015 23:20, Aragorn conveyed the following to
be.comp.os.linux...
Ik heb /dev/mtab een symlink daarheen gemaakt omdat ik onder normale
^^^^^^^^^

Schrijffoutje: Ik bedoel dat /etc/mtab ─ niet te verwarren met
/etc/fstab! ─ bij mij een symlink is naar /proc/self/mounts.

s|b
2015-03-07 14:26:26 UTC
Post by Aragorn
[...]
Ik stel je reactie op prijs, maar dit gaat mijn petje te boven. Hiermee
vergeleken zijn partities onder Windows kinderspel... :-)
--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>
Aragorn
2015-03-07 16:16:38 UTC
On Saturday 07 March 2015 15:26, s|b conveyed the following to
be.comp.os.linux...
Post by s|b
Post by Aragorn
[...]
Vind jij dat? Ik vind aan Windows helemaal niets kinderspel, behalve
dan de manier waarop ze het blijkbaar ontworpen hebben. Veel van de
ontwerpprincipes van Windows komen nog uit de tijd van CP/M.

Het is nochtans heel simpel, hoor. Je hebt een hoofdbestandssysteem
(root filesystem). Daarin staat je hoofddirectory, "/" (root directory,
zonder slash). In Windows, DOS, en dergelijke heeft ieder volume zijn
aparte hoofddirectory ("\") en benader je de aparte volumes via
stationsletters. In UNIX hebben die volumes /fysiek/ wel een eigen
hoofddirectory, maar er wordt /logisch/ maar één hoofddirectory
gebruikt, zijnde die van het hoofdbestandssysteem.

In je hoofdbestandssysteem worden bij installatie een aantal directories
aangemaakt waarin bestanden worden geplaatst (en worden gezocht door het
systeem). Het is echter mogelijk om bij installatie aan het systeem te
zeggen dat de *inhoud* van die directories op een andere partitie (dus
een ander bestandssysteem) staan ─ let wel, de directory zelf ("map"
voor Windowsfielen) staat nog steeds op het root filesystem ─ en dan
wordt dat andere bestandssysteem dus gewoon aan die directory gekoppeld.
Dit bestond ten tijde van DOS vroeger ook al via het externe commando
JOIN.COM.

Een voorbeeldje:

/ (hoofddirectory)
|_ /bin
|_ /boot
|_ /dev (inhoud bevindt zich in virtueel geheugen = RAM + swap)
|_ /lib
|_ /etc
|_ /home (inhoud staat op andere partitie)
|_ /media (tijdelijk mountpoint voor verwijderbare opslagmedia)
|_ /mnt (tijdelijk mountpoint voor andere doeleinden)
|_ /opt
|_ /proc (inhoud is virtueel = abstractie van de kernel)
|_ /sbin
|_ /srv
|_ /sys (inhoud is virtueel zoals bij /proc)
|_ /tmp
|_ /usr
|_ /var

In het bovenstaande voorbeeld is /home dus een aparte partitie, zoals
men zegt. In realiteit betekent dit dat de directory /home op het root
filesystem leeg is, en dat bij het opstarten die aparte partitie aan
/home wordt gekoppeld, zodat het lijkt alsof zijn inhoud onder /home
staat.

Zo hoeven gewone gebruikers ─ UNIX is een multiuser systeem ─ zich niets
aan te trekken van op welke partitie of zelfs welke computer in het
netwerk de bestanden staan, want de directory-hiërarchie ziet er naar de
gebruiker toe overal hetzelfde uit.

Herman Viaene
2015-03-07 08:49:28 UTC
<http://s8.postimg.org/uwz3ii1nn/xubuntu_screenshot_gparted.png>
Ik heb gewoon de standaardinstallatie van Xubuntu (14.04, 64-bit)
gevolgd en dus niets zelf gedaan wat partities betreft. Enkel de keuze
voor lvm gedaan.
Ik hen nog nooit met lvm gewerkt, dus ga ik daar geen kommentaar op geven.
Post by s|b
Met het oog op herinstallatie heb ik zelf wat opgezocht ivm partities,
/boot - 4GB (is /boot hetzelfde als /root ?)
/home - wat overblijft
/swap - 2GB (RAM = 1 GiB)
Dat kan m.i. niet, je moet een / partitie hebben. Ik neem die gewoonlijk,
als er geen heel grote packages bij moeten komen rond de 20Gb, en dat is
meer dan ruim genoeg in velelgevallen.
De keuze voor een aparte /home is zeer goed.

De uitlag van Aragorn over /boot en / root is terecht.
s|b
2015-03-07 14:35:20 UTC
Post by Herman Viaene
Post by s|b
[...]
Wat is het makkelijkst als ik *niet* zou kiezen voor lvm? Aragorn, als
je dit leest, kan je dan ook even jouw mening geven? (Frederik, sorry
dat ik even je draad "hijack". ;-)

Het gaat in alle gevallen om oudere PC's, de oudste heeft 512MiB RAM, de
andere 1GiB en de harde schijven zijn ongeveer 80GB. Een aparte /home
lijkt (?) me niet noodzakelijk...
--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>
Aragorn
2015-03-07 20:27:19 UTC
On Saturday 07 March 2015 15:35, s|b conveyed the following to
be.comp.os.linux...
Post by s|b
Post by Herman Viaene
Post by s|b
[...]
LVM lijkt me vooral nuttig te zijn bij servers, maar heeft mijns inziens
minder nut voor desktop computers, tenzij je veel met wegwerp-
bestandssystemen werkt, zoals bijvoorbeeld het installeren van nieuwe
test-distributies in virtuele machines.

Tot een paar jaar geleden was LVM ook nuttig omdat de hoeveelheid
partities die je per harde schijf kon aanmaken beperkt was, maar die
beperking is inmiddels opgeheven.

Er is overigens een nieuwere technologie dan LVM, en dat is die van de
bestandssystemen met geïntegreerde volume-manager. ZFS, het
bestandssysteem van Solaris ─ ook bruikbaar op de *BSDs ─ is zo'n
bestandssysteem van de nieuwe generatie. Je kan ZFS ook op GNU/Linux
gebruiken, maar dat moet dan wel via FUSE omwille van de licensie van
ZFS, want die is niet compatibel met de GPL en dus mag ZFS niet in de
(upstream) kernel. Een alternatief bestaat al een tijdje in de vorm van
btrfs, maar dat is nog steeds niet 100% betrouwbaar, en naar ik heb
gelezen is er ook nog steeds geen complete tool chain voor.

Technisch gezien werkt het als volgt: je creëert een ZFS of btrfs
"pool", met daarin al je opslagmedia. Men raadt aan de volledige harde
schijf te benutten, maar je kan ook één grote partitie aanmaken en die
als btrfs of ZFS formatteren. Vanaf dan valt alles onder beheer van
btrfs (of ZFS) ─ zelfs RAID ─ en kun je zonder extra partities aan te
maken een subvolume creëren binnen de btrfs of ZFS pool, net zoals je
een directory aanmaakt. Het bestandssysteem voert tevens een soort
redundantie en checksumming, en er zou ook een "rollback"
functionaliteit zijn ingebouwd.

Het ziet er dus wel goed uit, maar voorlopig zou ik het nog niet voor
productiesystemen gebruiken, en het is ook nog maar de vraag hoe goed
btrfs en ZFS om kunnen gaan met de steeds populairder wordende SSDs,
want flash memory heeft toch wel een speciale behandeling nodig om "in
conditie te blijven".

Zelf heb ik hier geen LVM gebruikt voor dit systeem waarvan ik dit
bericht stuur, maar ik heb er wel een beetje mee geêxperimenteerd op een
server. Snapshots gebruik ik toch niet ─ ik verkies een meer "high
level" type van backups, zoals tar of rsync.

Op een oud systeem met beperkte schijfruimte zou ik zeker geen LVM
gebruiken. Het heeft gewoonweg geen zin, en zeker niet als men alles in
één partitie wil stoppen. LVM is een abstractielaag bovenop de fysieke
partitionering, dus je verkwist er enkel maar CPU cycles mee op zo'n
machine. ;-)

s|b
2015-03-08 16:26:46 UTC
Post by Aragorn
[...]
Dat is duidelijk. Géén lvm meer op oudere systemen. :-)
--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>
Herman Viaene
2015-03-08 13:20:51 UTC
Post by s|b
Post by Herman Viaene
Post by s|b
[...]
Wat ik doe: maak gewoon ext4 partities aan
eerst met koppelpunt "/" grootte ergens tussen de 10 en 20Gb naargealang je
ambities.

dan - maar van de noodzaak ervan ben ik niet altijd overtuigd - een linux
swap partitie (is geen ext4, geen koppelpunt)

en dan de rest van de schijf als /home: reden: als je een nieuwe versie van
je Xubuntu of wat dan ook installeert, dan behoud je toch al je dokumenten,
thunderbird settings, firefox bookmarks enz.....
Dat kan problemen geven als er ooit in je nieuwe versie ook een grote
verandering van Gnome of KDE zou zitten, maar dat is toch zeldzaam. Bij mij
is de overschakeling van KDE3 naar KDE4 enkele jaren geleden relatief
gemakkelijk verlopen, omdat KDE toen in een migratiewizard voorzien heeft.
Maar dat is net als beursadvies geen garantie voor de toekomst.

Herman
s|b
2015-03-08 19:24:47 UTC
Post by Herman Viaene
[...]
Bedankt, Herman. Van zodra ik tijd (en goesting :-) heb zal ik dit eens
proberen met de PC van mijn broer en die van mijn petekind.
--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>
Martijn van Buul
2015-03-06 13:11:37 UTC
Post by s|b
Na een tijd wel twee probleempjes: boot bij mijn neefje is amper 245MiB
en die map is 100% vol.
Wat staat daar dan in ? Mijn boot is wat groter, maar heeft maar 57MB
in gebruik (voor 3 kernels plus bijbehorende initramfs). Is het niet een
kwestie van wat ongebruikte kernels ditchen?
Martijn van Buul - ***@dohd.org
s|b
2015-03-06 18:38:16 UTC
Post by Martijn van Buul
Post by s|b
Na een tijd wel twee probleempjes: boot bij mijn neefje is amper 245MiB
en die map is 100% vol.
Wat staat daar dan in ?
Oude kernels, gok ik. Mijn boot is ook maar 246MiB en daarvan is amper
71MiB vrij. Ik heb BleachBit eens laten draaien en dat doet niets af.
Uit zelf wat te zoeken weet ik inmiddels dat ik ook Synaptic kan
gebruiken voor die oude kernels. Maar ik kan dat niet installeren...
omdat er te weinig ruimte zou zijn.
Post by Martijn van Buul
Mijn boot is wat groter, maar heeft maar 57MB
in gebruik (voor 3 kernels plus bijbehorende initramfs). Is het niet een
kwestie van wat ongebruikte kernels ditchen?
Daar ben ik vrij zeker van, maar ik durf niet zomaar bestanden te
verwijderen in boot, anders had ik dat al lang gedaan. :-)
--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>
marc
2015-03-12 07:59:06 UTC
Post by Linuxcomputers.be
[...]
door de pakketten kde-games en of gnome-games te installeren, heb jer een een hoop.

Met wine kun je bvb een widnwos cdrom van 1998 (?) met spelletjes installeren en gebruiken. Dat deed mijn gebuur nadat ik zijn win8 opzij
zetten met lubuntu. En onder windows8 wilde de cd NIET werken, ?een lib voor 64--->32 bit?
http://shortwave.tk