partitie voor data
Brecht
2015-06-24 08:09:12 UTC
Hallo,

Op mijn computer zou ik een extra harde schijf willen steken die enkel
moet dienen om mijn data op te plaatsen. Maar ik zou deze willen
benaderen vanuit Linux mint 17.1 en Windows 7.
Welke soort partitie kies ik dan best?

Natuurlijk zou ik vanuit beide systemen willen lezen en schrijven op
deze partitie.

Brecht
Aragorn
2015-06-24 08:36:25 UTC
On Wednesday 24 Jun 2015 10:09, Brecht conveyed the following to
be.comp.os.linux...
Post by Brecht
[...]
Uitgaand van een dual-boot scenario waarbij je één machine twee
besturingssystemen laat draaien ─ in tegenstelling tot een GNU/Linux
machine die via het netwerk door Windows PC's wordt benaderd ─ is de
meest voor de hand liggende keuze NTFS.

Maar dat gezegd zijnde, zowel GNU/Linux als Windows ondersteunen UDF,
een bestandssysteem wat vooral op DVD media wordt gebruikt, maar wat net
zogoed ook elders kan worden geïmplementeerd, en UDF heeft als grote
voordeel tegenover NTFS dat het POSIX ownerships en toegangsrechten
ondersteunt.

Ik zou dus aanraden om UDF te proberen. ;)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Universal_Disk_Format
--
= Aragorn =

http://www.linuxcounter.net - registrant #223157
Brecht
2015-06-24 08:39:00 UTC
Post by Aragorn
[...]
Ja het is inderdaad voor een dual-boot. UDF ken ik inderdaad van dvd's
maar ik wist niet dat dit ook voor gewone partities kan gebruikt worden.
Kan dit UDF dan ook grote bestanden aan zoals NTFS?

Betreft NTFS, is dit niet zo dat je daar moeilijk kan op schrijven
vanuit Linux? Of is dit ondertussen al lang verleden tijd?
Aragorn
2015-06-24 08:52:10 UTC
On Wednesday 24 Jun 2015 10:39, Brecht conveyed the following to
be.comp.os.linux...
[Aragorn:]
Post by Aragorn
[...]
O ja hoor, dat kan best! Maar de meeste mensen weten dat dus niet. :p
Kan dit UDF dan ook grote bestanden aan zoals NTFS?
De maximale bestandsgrootte is 16 EiB, maar zo ver geraak je natuurlijk
nooit, al was het dan alleen al maar omdat de partitiegrootte beperkt is
tot 2 TiB. :)
Betreft NTFS, is dit niet zo dat je daar moeilijk kan op schrijven
vanuit Linux? Of is dit ondertussen al lang verleden tijd?
Wel, er zijn twee NTFS drivers. De oorspronkelijke NTFS driver zit in
de kernel zelf ─ hetzij statisch of als laadbare module ─ en die
ondersteunde slechts heel beperkte schrijfoperaties naar NTFS, in die
zijn dat hij enkel het wijzigen van een reeds bestaand bestand op NTFS
ondersteunde, en dan nog enkel maar voor zover de wijzigingen aan dat
bestand het bestand niet van grootte deden veranderen.

Inmiddels is er al jaren een ntfs-3g driver, die vanuit userspace draait
en die via het FUSE framework met de kernel communiceert. ntfs-3g
ondersteunt nagenoeg alles wat Windows op NTFS toelaat.

Dit gezegd zijnde, NTFS ondersteunt natuurlijk geen POSIX eigendom en
permissies, en dus is UDF een veel betere oplossing. Bovendien is NTFS
zelf ook nog eens een ramp van een bestandssysteem, gezien het zo graag
fragmenteert.

Toran Korshnah
2015-06-25 13:04:02 UTC
Post by Brecht
[...]
Lijkt mij geen probleem. Gewoon inpluggen.
Linux gebruikt FUSE om externe disks met NTFS te gebruiken.
Je moet dus gewoon pluggen en gebruiken...
Wel als je Debian 7 gebruikt upgraden naar Debian 8...De fuse van Debian 7 is verouderd.