Elektrische schema's uitwerken
Toni Van Remortel
2004-12-19 14:22:58 UTC
Heeft er van jullie iemand weet van een pakket waarmee je elektrische
schema's kan uittekenen?
OK, met Dia lukt dat, maar ik zou liever de boel iets ge-automatiseerder
hebben (tekenen van schakelaars en lichtpunten, zodat nadien een
lijn-schema kan gegenereerd worden).

Would be nice.
--
Toni Van Remortel
http://www.nokelu.be
Dirk
2004-12-19 15:14:45 UTC
Op Sun, 19 Dec 2004 14:22:58 +0000, schreef Toni Van Remortel de volgende
Post by Toni Van Remortel
[...]
xcircuit zou een optie kunnen zijn.

Er zijn ook verschillende latex pakketten die zoiets kunnen doen (je moet
daar maar eens naar googlen)

Dan is er electric: zelf nog niet gebruikt,
maar apt-cache show electric geeft:
Electric is a sophisticated electrical CAD system that can handle many
forms of circuit design, including custom IC layout (ASICs), schematic
drawing, hardware description language specifications, and
electro-mechanical hybrid layout.
)

Maar uiteindelijk gebruik ik meestal Xfig, omdat dat gemakkelijk
importeert in LaTeX en het eenvoudig is om onderdelen in een Library te
stoppen.

Waarschijnlijk zijn er nog wel een aantal andere beschikbaar...

Dirk
--
Richard M. Stallman, Linus Torvalds, and Donald E. Knuth engage in a discussion
on whose impact on the computerized world was the greatest.
-- Erik Meltzer, rec.humor.funny
Bart Vandewoestyne
2004-12-21 20:45:41 UTC
Post by Dirk
Waarschijnlijk zijn er nog wel een aantal andere beschikbaar...
http://www.geda.seul.org/

Groeten,
Bart
"Share what you know. Learn what you don't."
Toni Van Remortel
2004-12-23 10:19:24 UTC
Post by Bart Vandewoestyne
Post by Dirk
Waarschijnlijk zijn er nog wel een aantal andere beschikbaar...
http://www.geda.seul.org/
Zo'n vind je er met hopen: "elektronische schema" pakketten.
Maar ik zoek "elektrische schema" pakketten. Plannetje van het huis
inladen en schakelaars, stopcontacten zetten, beetje aanduiden wat waar
aan vast hangt en dan een lijnschema opvragen ...

Toch eens leren werken met Anjuta of Kdevelop ;-)
--
Toni Van Remortel
http://www.nokelu.be
Jo Vermeulen
2004-12-23 10:28:00 UTC
Post by Toni Van Remortel
Toch eens leren werken met Anjuta of Kdevelop ;-)
Of gewoon vim? ;-)

mvg,
Jo Vermeulen <***@lumumba.luc.ac.be>
Toni Van Remortel
2004-12-23 14:54:53 UTC
Post by Jo Vermeulen
Post by Toni Van Remortel
Toch eens leren werken met Anjuta of Kdevelop ;-)
Of gewoon vim? ;-)
Misschien nog beter, want in Anjuta wil een basis gtk++ project niet eens
compilen (fout in de Makefile).
--
Toni Van Remortel
http://www.nokelu.be
Jo Vermeulen
2004-12-23 15:37:18 UTC
Post by Toni Van Remortel
Post by Jo Vermeulen
Post by Toni Van Remortel
Toch eens leren werken met Anjuta of Kdevelop ;-)
Of gewoon vim? ;-)
Misschien nog beter, want in Anjuta wil een basis gtk++ project niet eens
compilen (fout in de Makefile).
Heb ik ook al meerdere keren gehad bij KDevelop. C++ IDE's onder
GNU/Linux zijn nog lang niet vergelijkbaar met Microsoft Visual Studio.
Jammer, want dat zou veel meer developers aantrekken. Eclipse is wel een
redelijk goed platform, maar weet niet hoe het zit met de C++
ondersteuning. Voor .NET valt Monodevelop goed mee, alhoewel er sinds de
licentieproblemen nog weinig vooruitgang geboekt is.

mvg,
Jo Vermeulen <***@lumumba.luc.ac.be>
JanC
2004-12-23 21:08:59 UTC
Post by Jo Vermeulen
Post by Toni Van Remortel
[...]
Als het niet open source moet zijn, probeer dan eens:

- Borland C++BuilderX
<http://www.borland.com/cbuilderx/>
(de "Personal" versie is gratis, dacht ik)

- MinGW Developer Studio
<http://petra.hos.u-szeged.hu/~aking/www.parinya.ca/>
(mirror, aangezien de normale site momenteel verdwenen lijkt?)

- Chinook
<http://www.degarrah.com/chinookfree.php>
(er is een gratis en een pro versie)
--
JanC

"Be strict when sending and tolerant when receiving."
RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9
Philip Paeps
2004-12-23 16:30:34 UTC
Post by Toni Van Remortel
Post by Jo Vermeulen
Post by Toni Van Remortel
Toch eens leren werken met Anjuta of Kdevelop ;-)
Of gewoon vim? ;-)
Misschien nog beter, want in Anjuta wil een basis gtk++ project niet eens
compilen (fout in de Makefile).
Ik begrijp niet waarom mensen zich laten verleiden door van die loodzware
tegeprogramma's die beweren 'integrated development environments' te zijn.

Je stuusysteem is toch een 'integrated development environment' bij uitstek?
Om software te ontwikkelen moet je sowieso kunnen tokkelen en min of meer je
weg kunnen vinden in 'command speak'. Een compiler/debugger aansturen langs
een shell zou dus geen probleem mogen zijn.

Een tekenprogramma om guis te prototypen heeft absoluut geen loodzware logic
nodig om Makefiles te schrijven of om code te genereren. Gegenereerde code
trekt toch op geen fluit.

Lang leve de gewone editor en ctags.

- Philip
--
Philip Paeps Please don't email any replies
***@paeps.cx I follow the newsgroup.

BOFH Excuse #222:
I'm not sure. Try calling the Internet's head office -- it's in the
book.
Wouter Verhelst
2004-12-26 11:37:41 UTC
Post by Toni Van Remortel
Post by Bart Vandewoestyne
Post by Dirk
[...]
Wat dacht je van dia? Ik had de indruk dat dat ding ook zoiets toelaat.

En anders is er nog qcad, waar ook een hele bibliotheek met onderdelen
bijzit:

***@country:~$ apt-cache show partlibrary
Package: partlibrary
About 4500 mechanical, electrical and processing parts and symbols which
can be used with the QCad 2 library browser.

***@country:~$
--
EARTH
smog | bricks